تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۲۰۳
تعداد نظر۳
جالب است ۸
تهران و لحظه تاریخی انتخاب میان امارت و مقاومت در افغانستان

حاشیه‌هایی بر یک متن پرهیاهو

ایران در چند ماه گذشته همواره بر لزوم تشکیل دولت فراگیر، همه‌شمول، رعایت حقوق قومیت‌ها و زنان در افغانستان اصرار داشته است. بنظر می‌رسد مذاکرات اخیر طرفین درگیر در افغانستان که تهران میزبان آن بود، بیشتر از اینکه برای آنها تعیین‌کننده باشد، در سیاست‌گزاری ج.ا.ایران اثر خواهد گذاشت.
حاشیه‌هایی بر یک متن پرهیاهو

اوایل هفته جاری یک هیات تقریبا سی نفره طالبان به ریاست امیرخان متقی با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ج.ا.ایران دیدار کردند. هدف از این دیدار انجام برخی تفاهمات اقتصادی و بررسی وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران ذکر شد اما در ادامه معلوم شد ایران میزبانی یک میانجیگری بسیار مهم را بر عهده گرفته است.
هیات عالی‌رتبه طالبان با هیاتی متشکل از رهبران مقاومت ملی افغانستان ملاقات کردند و گفتگوهایی با همراهی مقاماتی از ایران بین طرفین صورت گرفت. اما چنانکه مولوی "حبیب‌الله حسام" در گفتگو با استاد محمدحسین جعفریان و در برنامه‌ای مربوط به خبرگزاری صدای افغانستان [پنجشیرنیوز] اعلام کرد، نمایندگان طالبان به هیچ‌یک از اهداف سفرشان نائل نشده و با عصبانیت تهران را ترک کردند. به گفته مولوی حسام که خود از اعضای هیات مقاومت در این مذاکرات بوده است نتیجه این گفتگوها یک پیروزی برای مقاومت ملی افغانستان محسوب می‌شود. زیرا طالبان که مدعی بود مقاومتی در کار نیست و همه چیز تمام شده است، مقاومت ملی افغانستان را بعنوان تنها طرف موثر در معادله موجود به رسمیت شناخته و ناچار به گفتگو با این جبهه‌[ای که مدعی بود وجود خارجی ندارد]تن داد.
در فضای مجازی اما واکنش‌ها متفاوت بود‌. بسیاری معتقد بودند این مذاکرات به وجهه مقاومت آسیب می‌زند، برخی با انجام آن موافق اما معتقد بودند احمد مسعود نباید در گفتگوها حاضر می‌شد. مطابق آنچه منابع موثق و نزدیکان رهبر مقاومت افغانستان به این خبرگزاری گفتند، احمد مسعود برای رسمیت
یافتن گفتگوها در ایران و تهران بوده اما در جلسات مذاکره حاضر نبوده و ریاست هیات مذاکره کننده مقاومت بر عهده امیر اسماعیل‌خان قرار داشته است.
آنچه مسلم است نفس انجام این مذاکرات برای جبهه مقاومت افغانستان یک امتیاز مهم محسوب می‌شود، زیرا دنیا شاهد بود که چندین عضو کابینه امارت به سرپرستی یکی از اعضای قدیمی و از کادر رهبری طالبان به تهران می‌آیند تا مقاومت را متقاعد کنند در ازای گرفتن سهمی از قدرت، از ادامه مبارزه دست بکشد. با این وصف، رهبران کشورهای دخیل در ماجرای افغانستان دریافتند که حتی رهبران طالبان جریان مقاومت افغانستان را یک نیروی موثر، دارای نفوذ، قدرتمند و محبوب می‌دانند که باید برای جلب نظر آن چنین هیاتی را بسراغشان فرستاد.

اما بعد؛
هیات عالیرتبه طالبان در تهران جز رهبران مقاومت با مقاماتی از کشور میزبان ازجمله با وزیرخارجه ج.ا.ایران نیز دیدار داشتند. به نظر می‌رسد در این دیدارها پیام‌هایی غیر رسمی به سران امارت منتقل شده است. برای مثال عکس پیوست همین خبر را ببینید، اول این‌که مطابق آنچه می‌بینید از پرچم امارت و حتی افغانستان خبری نبود. این بی‌شک بسیار برای هیات امارت گران تمام شده است.
دیگر آنکه طبق آنچه در تصویر شاهدید دو خانم در جمع مقامات ایرانی مقابل هیات طالبان حضور دارند. این رفتار بسیار حساب شده است. این حاوی پیامی روشن برای امارت است.
ایران در چند ماه گذشته همواره بر لزوم تشکیل دولت فراگیر، همه‌شمول، رعایت حقوق قومیت‌ها و زنان در افغانستان اصرار داشته است. بنظر می‌رسد مذاکرات اخیر طرفین درگیر در افغانستان که تهران میزبان آن بود، بیشتر از اینکه برای آنها تعیین‌کننده باشد، در سیاست‌گزاری ج.ا.ایران اثر خواهد گذاشت.

■ حسینعلی زاوینی

  https://panjshirnews.com/vdcicpar2t1au.bct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

زنده باد مقاومت
معلوم‌است‌که‌‌حکومت‌ایران‌هرگزنبایداین‌حیوانات‌طالب‌رابرسمیت‌بشناسدچون‌این‌هرگزخواست‌ملت‌ایران‌‌نبوده‌ونیست‌ودولت‌ایران‌بایدبه‌خواست‌ملت‌تن‌دردهدوگرنه‌‌برایش‌گران‌تمام‌خواهدشد‌.
پیروزی با حق است